

Finalment s’ha imposat la realitat. Després d’anys discutint la salut del català, de si reculava perillosament o en mantenia la vitalitat amb nous parlants, el debat ja no ofereix cap dubte: la llengua catalana està en una dinàmica clara de retrocés que l’està portant al llindar del percentatge de parlants habituals en què una llengua entra en procés de desaparició (Carme Junyent dixit).
Al llarg dels anys s’han apuntat diverses causes/excuses: que si l’arribada massiva d’immigrants mal acollits, que si la manca d’un univers catalanoparlant a les xarxes socials, que si l’eliminació del Súper3, que si l’espanyolització galopant de TV3, que si la manca d’autocentrament dels catalans que canviem de llengua quan se’ns adrecen en castellà o quan la fesomia de l’interlocutor no s’adiu al paradigma del catalanoparlant.
Les causes, evidentment, són múltiples i la focalització en una o altra depèn sovint del moment polític i social. Però hi ha hagut sempre un culpable invariable: l’escola. Sigui pel descobriment que hem perdut el pati o perquè la immersió és una fal·làcia que ens ha permès mirar cap una altra banda tots aquests anys, la qüestió és sempre que la culpa l’hem donada gairebé en exclusiva a l’escola. L’escola, indiscutiblement, hauria de ser el principal lloc de socialització en la nostra llengua però tots som conscients de les dificultats acadèmiques i demogràfiques que ha hagut d’afrontar. Dificultats a les qua ara hi hem d’afegir les legals fruit del desacomplexament de l’espanyolisme colonitzador.
Arribats a aquest punt, amb les dificultats creixents per dur a la pràctica un programa d’immersió que permeti arribar a la mínima socialització dels nens catalans en la llengua pròpia del país, és quan han començat a sortir veus que cerquen en altres fórmules la superació d’aquesta gran impostura que ha representat lel model de conjunció en català a l’ensenyament. Fa uns anys, l’actual Conseller de Política Lingüística de la Generalitat, ho expressava d’aquesta manera: “Els objectius legals del model de conjunció en català tradueixen les dues principals metes sociolingüístiques que han animat la política lingüística de Catalunya des de la recuperació de la democràcia. En primer lloc, el model cerca l'enfortiment de la cohesió i de la integració socials, bo i evitant l'escissió de la població de Catalunya en dues comunitats lingüístiques diferenciades per raó de llengua. En segon lloc, el model de conjunció en català expressa la voluntat d'evitar que la integració social es faci a costa de la marginalització i/o de la desaparició de la llengua catalana.” Sense discutir la bondat del primer objectiu, és en aquesta segona meta on el català ha anat reculant sense remei.
És per això que, apel·lant al realisme, han començat a sortir propostes que basen el model escolar en la posada en marxa d’un ensenyament no ja que separi en una doble línia les diferents necessitats lingüístiques (això segueix impedint la socialització en català) sinó en una doble xarxa escolar on, si més no en una d’elles, es pugui viure plenament en català.
La proposta no és nova al món educatiu. Models com la Bressola a la Catalunya nord o aspectes del model basc n’avalen el funcionament, però a casa nostra aquesta proposta ha estat permanentment anatematitzada amb l'espantall de la segregació.
Ens cal, doncs, encarar aquest debat sense prejudicis si volem trobar el desllorigador a la situació de les nostres escoles, de la nostra llengua i del nostre país.
PATROCINA

Els Protagonistes
Dimecres, 29 Gener 2025
JÚLIA OJEDA
Professora de la facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona
(Granollers 1994)
Investigadora i crítica literària catalana. El seu àmbit de recerca són els imaginaris de la precarietat en el context post-crisi dins de la narrativa catalana contemporània. Ha estat membre del jurat del Premi Òmnium a la millor novel·la de l'any 2021 i és membre del consell de redacció de les revistes Caràcters i Catarsi Magazín. És coautora, amb Anna Punsoda i Marta Roqueta, del «Manifest per un nacionalisme feminista», publicat el 8 de març del 2023 simultàniament per prop d'una desena de mitjans de comunicació dels Països Catalans. El 2024, es va presentar a les eleccions al Parlament de Catalunya com a número 8 del partit Alhora, de recent creació, a la circumscripció de Barcelona.
Dimecres, 29 Gener 2025
ENEKO BIDEGAIN
Coordinador del màster de Dinamització de la cultura basca, a la Mondragon Unibertsitatea (HUHEZI)
(Baiona, Lapurdi, 1975)
Va estudiar batxillerat i després va fer Estudis Bascs a Baiona . Va començar a treballar com a periodista a la revista Ekaitza . El 1999 es va incorporar a Euskaldunon Egunkaria. També ha treballat a Berria i altres mitjans.
Va presentar la seva tesi doctoral l'any 2012, entre les universitats de l'EHU i Bordeus , sobre el tema "La Primera Guerra Mundial en el Setmanari Regional ", sota la direcció de Josu Chueca i Xarles Bidegain . Actualment és professor a la Universitat de Mondragón , en el grau de Comunicació Audiovisual.
És nebot del famós bertsolari Xalbador.
Dimecres, 29 Gener 2025
PERE MAYANS
Cap del Servei d'Ensenyament del Català (2006-2024)
(l'Hospitalet de Llobregat, 1963)
Llicenciat en filologia catalana i postgraduat en gestió de la diversitat lingüística i cultural.
És Catedràtic de llengua catalana i literatura a l’ensenyament secundari. Ha fet durant diversos cursos d’assessor de llengua al Departament d’Ensenyament. També és examinador de les proves de llengua de la Direcció General de Política Lingüística. i professor del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC.
Durant diversos cursos ha estat professor del màster d’Ensenyament de Català per a l’Acolliment Lingüístic (UAB) i del postgrau en Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme (UB).
Ha estat cap del Servei d’Ensenyament del Català del Departament d’Ensenyament i cap del Servei de Suports i Recursos Lingüístics del Departament d’Educació.
Autor dels llibres Redescobrim els Països Catalans, CAT-llengua i societat dels Països Catalans, Redescobrir l’Alguer i Cròniques negres del català a l’escola, i de diversos articles de sociolingüística i de didàctica de la llengua, de minories lingüístiques i guies de lectura per l’alumnat de secundària .
En l’àmbit local, va impulsar a la dècada dels 80 del segle passat la publicació La Veu de l’Hospitalet, que feia l’assemblea local del Moviment de Defensa de la Terra.
Actualment és professor del grau de llengua i literatura catalanes de la UOC.
JÚLIA OJEDA

Professora de la facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona
(Granollers 1994)
Investigadora i crítica literària catalana. El seu àmbit de recerca són els imaginaris de la precarietat en el context post-crisi dins de la narrativa catalana contemporània. Ha estat membre del jurat del Premi Òmnium a la millor novel·la de l'any 2021 i és membre del consell de redacció de les revistes Caràcters i Catarsi Magazín. És coautora, amb Anna Punsoda i Marta Roqueta, del «Manifest per un nacionalisme feminista», publicat el 8 de març del 2023 simultàniament per prop d'una desena de mitjans de comunicació dels Països Catalans. El 2024, es va presentar a les eleccions al Parlament de Catalunya com a número 8 del partit Alhora, de recent creació, a la circumscripció de Barcelona.
Dimecres, 29 Gener 2025
ENEKO BIDEGAIN

Coordinador del màster de Dinamització de la cultura basca, a la Mondragon Unibertsitatea (HUHEZI)
(Baiona, Lapurdi, 1975)
Va estudiar batxillerat i després va fer Estudis Bascs a Baiona . Va començar a treballar com a periodista a la revista Ekaitza . El 1999 es va incorporar a Euskaldunon Egunkaria. També ha treballat a Berria i altres mitjans.
Va presentar la seva tesi doctoral l'any 2012, entre les universitats de l'EHU i Bordeus , sobre el tema "La Primera Guerra Mundial en el Setmanari Regional ", sota la direcció de Josu Chueca i Xarles Bidegain . Actualment és professor a la Universitat de Mondragón , en el grau de Comunicació Audiovisual.
És nebot del famós bertsolari Xalbador.
Dimecres, 29 Gener 2025
PERE MAYANS

Cap del Servei d'Ensenyament del Català (2006-2024)
(l'Hospitalet de Llobregat, 1963)
Llicenciat en filologia catalana i postgraduat en gestió de la diversitat lingüística i cultural.
És Catedràtic de llengua catalana i literatura a l’ensenyament secundari. Ha fet durant diversos cursos d’assessor de llengua al Departament d’Ensenyament. També és examinador de les proves de llengua de la Direcció General de Política Lingüística. i professor del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC.
Durant diversos cursos ha estat professor del màster d’Ensenyament de Català per a l’Acolliment Lingüístic (UAB) i del postgrau en Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme (UB).
Ha estat cap del Servei d’Ensenyament del Català del Departament d’Ensenyament i cap del Servei de Suports i Recursos Lingüístics del Departament d’Educació.
Autor dels llibres Redescobrim els Països Catalans, CAT-llengua i societat dels Països Catalans, Redescobrir l’Alguer i Cròniques negres del català a l’escola, i de diversos articles de sociolingüística i de didàctica de la llengua, de minories lingüístiques i guies de lectura per l’alumnat de secundària .
En l’àmbit local, va impulsar a la dècada dels 80 del segle passat la publicació La Veu de l’Hospitalet, que feia l’assemblea local del Moviment de Defensa de la Terra.
Actualment és professor del grau de llengua i literatura catalanes de la UOC.
Dimecres, 29 Gener 2025
On ho hem fet
Fòrum Berger Balaguer
Ramble Nostra Senyora, 6
o8720 Vilafranca del Penedès
Fòrum Berger Balaguer
Rambla de Nostra Senyora, 6
08720 Vilafranca del Penedès
Els DEBATS del REPENSEM-NOS es realitzen a Vilafranca del Penedès, a l’auditori de la Casa Modernista Fòrum Berger Balaguer que va ser construïda entre els anys 1910 i 1914 pels arquitectes Santiago Güell i Marcel.lí Cosquillat i actualment propietat de la Fundació Pinnae. Un escenari ideal per debatre amb comoditat, tant dels convidats com del públic assistent.